Dinosaures en Realitat Augmentada

Projecte creat per dur-se a terme amb alumnes de 1r de Primària (Escola Vaixell Burriac a Vilassar de Mar) i/o Aules d’Educació Especial (Escola Can Vila a Mollet del Vallés).
Així mateix s’ha posat en marxa en unitats de nens amb càncer a l’hospital de la Vall Hebrón de Barcelona (La casa dels xuklis).

Aquest projecte s’ha fet amb l’ajut d’alumnes de secundària de l’INS Vilatzara (ensenyament entre iguals), alumnes de 1r i 2n d’ESO. 

Juny 2023
Escola Pública Vaixel Burriac (Vilassar de Mar)
Alumnes de 1r de Primària

nens a classe

Un primer objectiu és utilitzar la Realitat Augmentada i l’element sorpresa per crear una experiència educativa i divertida per a nens petits, alumnes d’educació especial i nens en tractament oncològic. Així mateix, per mostrar als més petits que els dispositius mòbils poden servir per aprendre. S’ha intentat crear un model de bones pràctiques.

Un segon objectiu és el de crear una sèrie d’activitats on els nens que l’han de fer no haguin de tenir cap dificultat en el seu ús. Per algun tipus de nens és convenient evitar botons, decisions, etc. S’ha pensat en fer-ho accessible a tothom.

S’ha escollit el tema dels Dinosaures. Tipus de dinosaures.

Recursos necessaris

Dispositius mòbils: tablets i Smatphones.
Làmines per pintar de Quiver amb dissenys de dinosaures.
App de Quiver
Cube Merge, plantilla per imprimir i construir.
App de Cospaces.

Els diferents recursos aniran apareixent conforme avanceu en la descripció d’aquest projecte.

Ordre de realització

Google App App “cercar: Dinosaurs”
Quiver Vision. Làmines Dinosaures. Pintar/acolorir i visionar
Merge Cube. Plantilla. Construir cub.
Merge Cube/Cospaces. Cercar a la Galeria de Cospaces “Vilatzara”. Visionar.
Cospaces Creació (proper curs)

Entrenament previ

Entrenament previ (alumnes de 1r i 2n d’ESO)

nens entrenant

Organitzar un equip d’alumnes de secundària i assignar funcions. S’ha intentat escollir alumnes que haguessin estudiat a l’escola de Primària on es farà la part pràctica. Molt important tenir un equip encarregat de recollir l’informe gràfic de la feina que es farà.
Familiaritzar els alumnes en l’ús de dispositius mòbils i aplicacions de Realitat Augmentada, especialment les aplicacions de Google, Quiver, Merge Cube i Cospaces. Aquesta formació s’ha de realitzar amb tots els alumnes que formaran part del projecte, alumnes de secundària. Ens podem trobar amb dificultats amb els smarphones dels alumnes: diversitat, falta de bateria, control parental, etc. Cal tenir autorització prèvia dels pares/mares.
Realitzar una sessió de capacitació breu on es repassen les funcionalitats de les aplicacions i com interactuar amb la Realitat Augmentada. Aquesta formació prèvia dura un parell de sessions, màxim dues hores.

Presentació

Comprovar que els dispositius mòbils tenen suficient bateria i que tenen instal·lades les Apps necessàries (Google App, Quiver Vision, Cospaces). Les aplicacions pròpies de Merge Cube no són imprescindibles pel projecte.
Comprovar que es te un nombre suficient de làmines impreses per a l’activitat amb Quiver.
Animar els alumnes a utilitzar la seva creativitat per pintar les làmines de dinosaures de Quiver. Fomentar l’atenció al detall i l’expressió artística mentre pinten les làmines.
Recomanació:

Tenir una còpia dels arxius per imprimir en un arxiu comprimit, en un pen o enviat per mail.
Tenir suficients llapis de colors perquè els alumnes acolorin les làmines. Per nens amb més dificultats es poden emprar retoladors o altres tipus de llapis adaptats.

Quiver Vision

logo quiver
quiver logo

Aquest projecte s’ha pensat per poder-se realitzar a tots els centres possibles sense necessitat d’haver de pagar per cap software.
Quiver és una aplicació de pagament però ofereix una opció Trial (lliure) de 7 dies.
El projecte està molt definit i es pot dur a terme amb aquest període de temps.

Has d’estar registrat a la pàgina web, des d’on podràs descarregar les làmines, i disposar de l’aplicació als dispositius mòbils.
L’aplicació es pot baixar del Google Play

app

Abans d’accedir a l’aplicació hauràs de crear un nou usuari.
Amb l’usuari creat a la web de Quiver, a l’aplicació, un cop registrat i utilitzant la versió Free de 7 dies, es pot descarregar les imatges per colorar així com crear una classe on introduir els estudiants de forma individual.

Quiver 3D coloring
nens i fitxes

Crear una classe

Al menú esquerra seleccionem Classes

crear classe

Creem una amb el nom que creieu oportú

afegir a classe 1

Ja apareixerà a la llista de classes. Si es la primera que creeu, aquesta classe serà la única que tindreu

afegir classe 2
classes creades a quiver
classe del projecte

Clicareu sobre el botó d’afegir alumnes i anireu entrant, un per un, els alumnes de la vostra classe.

estudiant 1

Cada alumne, en aquest cas “Estudiant1” tindrà una icona d’animal que serà el seu password.

primer estudiant
qr de la classe

Per que els alumnes entrin a la vostra classe hauran d’escanejar el codi que s’ha creat o introduir el codi que apareix sota del QR.
Per entrar a la classe, els alumnes utilitzaran les tablets i/ smaptphones que tinguin l’App.

Entrar amb l’App Quiver

En obrir l’App ens apareixerà aquesta imatge.

entrada quiver

El que ens demanarà serè “gestionar l’accés” que farem amb un Codi que el/la professor/a haurà preparat o escanejant un codi QR des de la mateix App.
Clicarem sobre “Gestionar acceso”

opcions quiver

D’aquestes 3 opcions, els alumnes han d’escollir la del mig: “unirse a clase”

opcions de quiver

Un cop clicat apareix aquesta imatge superior on hem de posar el codi o clicar la icona de la càmera per poder escanejar el codi.
Important: Millor tenir el codi de la classe imprès en algun full; fins i tot si es tenen dos o tres fulls, millor.

qr o codi de la classe

Exemple concret

Entrant a la classe apareixeran els alumnes distribuïts en una llista creada pel/per la professor/a.
Cada alumne ha de saber quin és el seu botó i, la millor manera és la de posar els noms dels alumnes

nens de classe

Un cop seleccionat el seu propi nom, apareixeran els passwords creats, de forma aleatòria pel programa, a base d’imatges.
Cal clicar el que correspon a cada alumne.

passwords estudiants

Exemple del projecte dels alumnes de l’INS Vilatzara.
Codi de la classe ic25mo a la que es pot accedir per codi alfanumèric i/o escanejant el codi QR.

Cada classe te un llistat d’alumnes, en aquest cas s’han tret els noms i s’han deixar aquestes referències. Així doncs, Vilatzara1 és el primer alumne amb el password de l’ànec, Vilatzara2 és el segon alumne…

Alumnes de l’ins Vilatzara

alumnes vilatzara

Cada alumne ha de saber quin número te -evidentment quan apareix el seu nom no hi ha aquest problema- i quin animal és, els animals són els passwords per poder entrar.
Així mateix s’ha creat una llista pels dispositius mòbils de l’Escola de Primària

per nens/nenes Vaixell

Els dinosaures

El tema a treballar és el del dinosaures. Quiver disposa d’un conjunt de lamines sobre el tema. El/La professor/a, dins de la pàgina web de Quiver a l’ordinador, pot seleccionar aquest recurs. Al menú de l’esquerra seleccionar “Coloring Packs” i, un cop dins de totes les opcions, “Quiver Dinosaurs”

lamines dinosaures

Aquestes son les 8 làmines que se’ns ofereixen:
https://quivervision.com/coloring-packs/Quiver-Dinosaurs

lamines dinosaures

S’han de descarregar i fer les fotocòpies necessàries.

Projecte Dinosaures en Realitat Augmentada per infantil

Quan els alumnes tinguin pintades algunes làmines, s’han d’escanejar amb l’App.
La primera vegada s’ha d’escanejar el codi d’alguna de les làmines. (Només la primera vegada)

Merge Cube

cube merge

Link: Merge Cube | AR / VR Aprendizaje y Creación (mergeedu.com) 

Plantilla i App

Merge Cube
Per treballar amb Merge Cube necessitaràs dues coses:
Una App i un cub de cartró (i/o original de foam).
La versió més econòmica i, a la vegada interessant de fer, és la de muntar un cub a partir d’una plantilla.
Aquí link a la plantilla: https://mergeedu.com/download/file.php?f=paper-merge-cube.pdf

plantilla cub

També es poden comprar els cubs, de foam, a la pròpia empresa Merge via Internet.


Una vegada aconseguit el Merge Cube treballarem amb l’ App de Cospaces, un altra plataforma, utilitzant aquest cub. Així doncs, d’aquest apartat només necessites tenir el cub, imprimir-lo i muntar-lo.

Aconsellable imprimir-lo en un full amb un gramatge una mica superior als fulls standars.

Aplicacions de Merge

Per aquest projecte no s’han utilitzat les apps i web de Merge, es presenten només a nivell informatiu.
Web de Merge Edu

cube merge web

Aplicacions específiques de Merge
Viewer

merge viewer

Explorer

explorer

Cospaces

web Cospaces

Link: CoSpaces Edu for kid-friendly 3D creation and coding 

Cospaces és un plataforma de pagament però per la pràctica que anem a fer no necessitarem gastar res. Hi ha una versió lliure, molt limitada, de Cospaces, però si voleu conèixer com és la versió completa podeu usar un codi d’Ambassador i així poder tenir la totalitat del programa lliure durant 30 dies.

El codi, en aquest cas és el meu, és COSJESUSAR.

App Cospaces

Per fer aquest projecte no necessites el programa, només l’App i la funció Galeria que és on hem deixat les peces per visionar.
Així doncs, aconsegueix l’App Cospaces. A data maig 2023 tenia aquest aspecte.

app_cospaces1

Podeu visionar els exemples sense necessitat de registrar-vos, anant a l’apartat Galeria des dels vostres mòbils o tablets.

login Cospaces

A la Galeria de Cospaces, buscant “Vilatzara” trobareu dos exercicis sobre aquest tema:

dos activitats

Els dos estan pensats per ser usats amb el Cube Merge.

Dinosaures 1

dinosaures 1

És un exercici on a cada cara del cub hi ha el mateix dinosaure durant un període de 20 segons. Això s’ha creat des de la web de Cospaces. A cada cara, els dinosaures que apareixen fan les animacions que venen predeterminades pel programa.
Està pensat per fer girar el cub i veure en diferents situacions els dinosaures. No porta so.
Link: https://edu.cospaces.io/YEQ-GFR

El segon. Dinosaures 2

dinosaures 2

És un espai creat per educació infantil/especial.
8 escenes amb dinosaures amb àudio.
Cada escena es manté 14 segons i passa a la següent de forma automàtica.
No s’ha d’interaccionar amb ell, només visionar, està pensat en funció dels nens que han de gaudir d’aquest projecte: diversitat funcional, situacions especials, etc.
Les 4 primeres escenes presenten els 4 dinosaures amb l’animació d’atac, a les 4 següents l’animació és la de ballar. Els sons a les 4 primeres són sons de dinosaures i a les 4 darreres música de ball.
Activitat creada per usar amb el Cube Merge.
Link: https://edu.cospaces.io/FKV-NYJ
Els sons s’han aconseguit de la web www.freesound.com

Procediment

Quan posem en marxa alguna d’aquestes activitats, desprès d’haver-les buscat a la Galeria de l’App de Cospaces, ens apareixerà una pantalla semblant a la següent.

cube des de l'app

Hauràs d’enfocar el cub fent-lo coincidir amb la silueta blanca de cub que ha aparegut a la pantalla, on es carregarà l’exercici creat.

procediment dos

Informació

Informacions complementàries

Document de google sobre el tema de la RA
https://blog.google/products/search/travel-back-time-ar-dinosaurs-search/
En aquest document hi ha link a com s’han fet els dinosaures
https://www.youtube.com/watch?v=AhePrheDiuc

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable Sacosta +info...
Finalitat Gestionar i moderar els seus comentaris. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris No es transferiran dades a tercers, llevat d'obligació legal +info...
Drets Accedir, rectificar i cancel·lar les dades, així com d'altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Desplaça cap amunt